de identity van jouw business

“Define what your business stands for, its core values and tone of voice, and then communicate consistently in those terms.”


De staandaardvraag die je krijgt als je iets over je bedrijf vertelt is: klinkt interessant, heb je een website waar ik meer kan vinden? Als je hierop ‘nee’ antwoord, word je eigenlijk al niet serieus genomen. Want een bedrijf zonder website, klinkt niet echt betrouwbaar, toch? Gelukkig is het realiseren van een mooie, professionele website - dankzij platforms als Squarespace, Wix en Wordpress - geen rocket science. Daarover later meer. Want het bouwen van een website is de easy part. Het creëren van een sterke identity is the hard part. Dus voordat je aan de slag gaat met de website, marketing of promo-materiaal van je dienst of product moet je eerst een helder beeld hebben van de identity van je bedrijf. Wat wil je uitstralen en communiceren naar de buitenwereld? Waarmee wil je je onderscheiden van de rest? Wat voor teksten, beelden en tone of voice passen daarbij?

Beeldmerk en logo ontwikkeld door Geronimooo!

Beeldmerk en logo ontwikkeld door Geronimooo!

Run je een dienstverlenende business? Dan is je identity extra belangrijk, want (potentiële) klanten beoordelen je hierop. Wijzelf hebben de identity van Ollie in samenwerking met twee bevriende grafische vormgevers Geronimooo! ontwikkeld. Zij hebben bijvoorbeeld het logo, de huisstijl en verschillende icons voor ons ontworpen. Dat is meteen de eerste tip die we je geven bij het ontwikkelen in dit topic: ga op zoek naar iemand in je omgeving/netwerk die goed is in het bedenken en grafisch vormgeven van een identity!


Heb je niet direct iemand die je hierbij kan helpen, dan helpt dit topic je hopelijk om op eigen houtje een heel eind te komen. Je krijgt inzicht in:

  1. Wat is een identity?

  2. In drie stappen je basic identity ontwikkelen

  3. Do’s & don’ts

  4. Tips van een inspirator

  5. Formats


1. Wat is een identity?

De visuele en tekstuele elementen die de uitstraling van jouw bedrijf, product of diensten bepalen. Het ontwikkelen van een identity voor je bedrijf begint al bij het kiezen van een naam. De identity van jouw bedrijf kun je specifieker ontleden aan hand van 1. de visual identity: het visuele plaatje van jouw bedrijf. Denk aan het logo, de kleuren, typografie en de designs. En 2. de verbal identity: de tekstuele elementen van jouw bedrijf. Denk aan de teksten, taglines, tone of voice en verhalen die jouw bedrijf omschrijven.


2. In drie stappen een basic identity ontwikkelen

  • De juiste bedrijfs- en/of productnaam kiezen. Sommige ondernemers kiezen voor een ‘simpele’ en daardoor duidelijke naam. Denk aan Casper’s Tuinonderhoud, Bijlesgeregeld.nl en De Vastgoedpromotor. De naam zegt het al. Het voordeel van deze bedrijfsnamen is dat ze weinig uitleg behoeven, makkelijk te onthouden zijn en soms de vindbaarheid op Google verhogen. Het nadeel is dat ze nauwelijks onderscheidend zijn en dus niet bijdragen aan een sterke indentity. Kies je voor een simpele naam? Denk dan wat langer na over een krachtige tagline: een zin die in een paar woorden beschrijft wat je doet. Victor (boardmember 2018) gebruikte voor Bijlesgeregeld.nl de tagline: ‘snel bijles geregeld voor een eerlijke prijs’.

    Wil je liever een originele bedrijfsnaam of merknaam ? Dan kan het bedenken daarvan best een challenge zijn. Begin met een leeg A4’tje en schrijf daar een dag lang alle woorden, associaties en namen op die in je opkomen. Hoe goed of slecht ze ook klinken. Just do it! Voordeel van zo’n A4’tje is dat je ‘m bij wijze van spreken boven je bed kan hangen, makkelijk woorden kan toevoegen en wegstrepen en aan anderen kan laten zien. Dat laatste moet je zeker doen. De feedback van anderen kan je nét die bevestiging geven dat je de goeie (of verkeerde) naam te pakken hebt. Om een voorbeeld te geven Joshua en Jim (boardmembers 2018) startte een bureau dat advies geeft over social media marketing. De bedrijfsnaam die ze bedachten was FeedCare. Toen ze deze naam dropte bij andere boardmembers merkte iemand op dat FeedCare klinkt als voetverzorging. Niet handig, dachten Jim en Joshua, en daarom veranderden ze hun bedrijfs naam in Online Stories. 

  • Een visual identity creëren. Bedrijfsnaam: check! Nu kun je starten met het vormgeven van visual identity bestaande uit een logo, kleuren en typografie. De gouden regel hierbij is: less is more. Ontwerp in deze fase één logo en kies drie of vier basiskleuren en één lettertype. Hiermee creëer je een eenheid in je identity. 

    • Logo ontwerpen: je kunt ervoor kiezen om zelf een logo te ontwerpen of je vraagt een vriend of kennis om hierbij te helpen. In beide gevallen is het verstandig om sowieso zelf een (getekende) schets te maken van hoe je logo er ongeveer uit moet zien. Voor het ontwerpen van een logo gebruiken professionals bijna allemaal Adobe Illustrator of Sketch. Wil je het jezelf wat makkelijk maken gebruik dan PowerPoint of Keynote (Apple). Deze programma’s werken super makkelijk voor het maken van niet al te complexe logo’s en icons.

    • Kleuren bepalen: kies drie of vier kleuren die in jouw ogen goed bij jouw bedrijf en identity passen en vergeet niet de kleurcodes te noteren (RGB/CMYK). Deze codes kun je nodig hebben als je een website gaat ontwerpen of flyers gaat drukken. Heb je geen kleurgevoel? No problemo. Check dan wat de experts hierover adviseren.

    • Lettetype bepalen: check tot slot welk lettertype jij goed vindt passen bij jouw bedrijf. Probeer verder te kijken dan de standaard lettertypes zoals Helvetica en Arial. Online zijn er veel unieke gratis lettertype beschikbaar.

    • Naast de bovengenoemde basics kun je op zoek gaan naar visuals (foto’s, quotes, afbeeldingen) die bij jouw identity passen. Wijzelf zijn geen fan van stockfoto’s en zoeken onze visuals daarom vaak op www.unsplash.com. Daar kun je mooie, rechtenvrije foto’s downloaden.

    Naast de bovengenoemde basics kun je op zoek gaan naar iconen en afbeeldingen die bij jouw visual identity passen. Wijzelf zijn geen fan van stockfoto’s en zoeken onze visuals daarom vaak op www.unsplash.com. Daar kun je mooie, rechtenvrije foto’s downloaden.


  • Een verbal identity creëren. Wil je meer in investeren in je identity dan kun je, naast je visual identity, aan je verbal identity gaan werken. Dit omvat alle geschreven communicatie rondom jouw bedrijf: denk aan de uitingen, taglines, product- of dienstomschrijvingen en kernwaarden en media-uitingen. Belangrijk is dat je een herkenbare, consistente stijl en tone of voice toepast in de communicatie over je bedrijf. Afhankelijk van je business kun je kiezen tussen een formele/zakelijke of informele/vriendschappelijke tone of voice. Wordt jouw doelgroep liever met ‘je’ of met ‘u’ aangesproken? Hieronder staat een schema dat je kan helpen om jouw tone of voice te bepalen.


4. Do’s & don’ts in het ontwikkelen van een identity

Do’s

  • Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

    Als je zoekende bent naar een mooie visual identity of sterke verbal identity, laat je dan vooral inspireren door bedrijven en bureaus die in jouw ogen de shit zijn. Natuurlijk is het niet handig om hun gehele identity te kopiëren, maar je kan er wel elementen uit pikken. Wij volgen verschillende bedrijven, ondernemers, artiesten en creatieve bureaus, die een geheel eigen visie hebben op hun identiteit. Voorbeelden zijn Patta, TopNotch, The Hustle, Vice, Wieden&Kennedy.

  • Zoek hulp van een pro

    Als je vormgeving niet echt je ding is, ga dan op zoek naar iemand die hierbij kan helpen. Het helpt enorm als iemand jouw logo mooi kan opmaken in Adobe Illustrator of ander programma. Heb je zelf een identity gemaakt of bedrijfsnaam bedacht? Vraag dan altijd feedback van iemand die hier een goeie kijk op heeft.

Don’ts

  • Een overload

    Zoals eerder gezegd. Less is more. Vermijd een overload aan letterypes, kleuren en afbeeldingen rommelen in op je website, flyers of promomateriaal.

  • Stockfoto’s

    Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van stockfoto’s. Je kent ze wel, zo’n standaard foto waarop je 5 blije, multi-culturele, Amerikaanse college studenten, een high five ziet geven. Onze tip is vooral eigen foto’s of afbeeldingen te gebruiken.

5. Tips van een inspirator

 
























Tips 

1.  Ga  samenwerken met een ervaren, professionele vormgever. ?In jet netwerken van vrienden, klasgenoten, neven en nichten.
2. Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Besteed altijd aandacht aan de landing page en de contact pagina van je website. Op de landing page weergeef je kort en bondig waar jouw bedrijf, product of dienst voor staat. Iedereen leest de landing page, daarom is het belangrijk dat je bezoekers hierop overtuigt en een vertrouwd gevoel geeft. Dat geldt ook voor de contact pagina. Vaak willen mensen weten wie er achter het

3. Als je een dienst verleent, waarbij klanten belang hechten aan wie de dienst verleent, is het belangrijk om op een aansprekende/professionele manier iets over jezelf te vertellen. Denk daarbij ook aan een goeie profielfoto die je op je website plaatst.